kolmapäev, 19. aprill 2017

Arendus- ja ärimudelid

Selle nädala teema raames vaatlen üht tarkvara arendus- ja üht ärimudelit konkreetse projekti näitel.
Selleks et saavutada edu tarkvara arendamisel tuleb kõigepealt otsustada mis arendusmudel sobib etteantud projektile. Arendusmudeleid on palju: siia kuuluvad kose-, V-, sammsammuline, interaktiivne, spiraal-, kiirarenduse ja ka teised mudelid. Nende eelised ja puudused on vaadeldud nädalateemas "Arendus- ja ärimudelid" [1].
Selles ajaveebiartiklis kirjeldan ma sellist arengumudelit nagu Scrum. Scrumi iseloomustavad järgmised põhimõtted [2]:

  • Empiirilisus - scrum kasutab "jälgi ja muutu" tsüklit, mis võimaldab uutele situatsioonidele reaalajas vastu tulla.
  • Väljatulek - scrum ei nõua eri detaile ette disainida, alguses ei pruugi kogu vajalik info olemas olla.
  • Ajastus - tavaliselt jagatakse kogu protsessi kahe kuni nelja nädala pikkusteks osadeks. Selle ajavahemiku vältel toodetakse valmis väärtus.
  • Prioritiseerimine - täidetakse kõigepealt kliendi jaoks tähtsamad detailid.
  • Iseeneslik organiseeritus - väikestel töögruppidel võimaldatakse kogu protsessi iseseisvalt juhtida ja pidevalt oma koostööd parandada.
Üheks edukaks näiteks, mis kasutas Scrum arendusmudelit võib nimetada Spotify projekti https://www.spotify.com/ee/. Spotify on üks maailma populaarseim legaalne muusikalevitaja, mis võimaldab ligipääsu enam kui 20 miljonile muusikapalale [3]. Mis võimaldas selle projekti edu saavutada? On teada kolm peamist põhjust [4, 5]:
  • Nad rangelt jälgivad agiilset mudelit, selleks on leitud kollektiivi maailma juhtivad agiilse mudeli koolitajad.
  • Töö on jagatud väikeste sõltumatu gruppide vahel. Iga meeskond on täiesti autonoomne ja keskendub konkreetsele Spotify funktsioonile. Selline lähenemisviis võimaldab kiiret väljatöötamist ja tarkvara uuendust ilma katkestuseta.
  • Tekivad töötõrked likvideeritakse koheselt. Kui tööprotsess aeglustub, siis vaadatakse ümber töögruppide jaotust ja tehakse parandusmeetmed.
Eespool nimetatud põhjused annavad Spotify tarkvarale prioriteedi teiste korporatsioonide  (Google, Amazon, Apple) tarkvara suhtes.

Kui rääkida Spotify ärilisesest kontseptsioonist, siis siin on tegemist pigem freemium ärivaraliste ärimudeliga, ehk pakutakse nii tasuta teenust kui ka selle suuremate võimalustega tasulist versiooni. Spotify kasutajad võivad valida endale sobiva variandi: tasuta, unlimited või premium versiooni. Kahe viimase versiooni kuutasu on vastavalt 3,49 ja 6,99. Põhiline vahe tasuta versiooniga on see, et ei ole vaja taluda mitte ühtegi reklaami ega ootamisaega [3]

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar